تقلاهای ضد محیط زیستی خودروسازان
خشكشوئی آنلاین: در حالی كلانشهرهای كشورهمچنان با مشكل آلودگی هوا روبرو هستند و سهم قابل توجه خودرو ها در این ایجاد این مشكل غیرقابل انكار است كه برخی خودروسازان به بهای بی توجهی به قانون هوای پاك به دنبال كسب منفعت هستند.
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، تلاش های خودروسازان طیف متفاوتی از كوشش برای كسب مجوز خودرو های سواری دیزلی تا درخواست برای حذف گردنگیر نصب فیلتر جذب ذرات معلق و آغاز پیش فروش خودروی یورو۴ را شامل می شود كه بعضی از آنها در تعارض با قانون هوای پاك است البته بگفته بهزاد اشجعی - دبیر كمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - سه تخلف اخیر خودروسازان فقط مربوط به یك شركت است. خوروسازان دیگری به طریقی خواسته اند قسمتی از قانون هوای پاك را اجرا نكنند ولی سازمان با گفت و گو یا مكاتبه جلوی آنها ایستاده است.
اولین مورد از كوشش های ضدزیست محیطی اخیر در خرداد ماه سال جاری رسانه های شد و خبر آمد سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی درخواست ایران خودرو برای تولید سواری های دیزلی است، عیسی كلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - در این زمینه اظهار داشت: این سازمان بطور قطع با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است.
در ادامه این مساله جهت بررسی های فنی بیشتر به كنسرسیوم دانشگاه های برتر كشور محول شد و این مجموعه دانشگاهی هم مخالفت خودرا با تولید سواری دیزلی در ایران اعلام نمود.
در این میان مركز تحقیقات موتور ایران خودرو اعلام نمود كه سواری دیزلی تولید شده توسط این گروه، می تواند استاندارد یورو۵ را پاس كند اما به دنبال مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و ۱۳ دانشگاه برتر كشور و سایر دستگاه های ذیربط با تولید سواری دیزلی در ایران شورای اقتصاد در پاسخ به نامه رئیس سازمان محیط زیست اعلام نمود كه با عنایت به آلایندگی بالای خودرو های دیزلی و قرار گرفتن آلاینده های مذكور در لیست تركیبات سرطان زا «طرح جایگزینی ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده ناوگان كرایه برون شهری با خودروی سواری دیزلی» از دستور كار شورای اقتصاد خارج شده است.
آبان ماه نیز مهدی میرزایی - رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست - با اشاره به اینكه با وجود مخالفت سازمان محیط زیست، شركت خودروسازی باردیگر برای تولید ۵۰ هزار خودرو سواری دیزل درخواستی ارسال كرده است، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست همچنان مخالف تولید خودروی سواری دیزلی و به دنبال ممنوعیت تولید آن است.
درحالی كه سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال ممنوع كردن تولید سواری دیزلی بوسیله هیات وزیران بود، رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم این سازمان اظهار داشت كه وزارت صنعت از ما خواسته است كه بجای ممنوع كردن تولید سواری های دیزلی، مصوبات قبلی دراین زمینه را لغو نماییم.
در ادامه كلانتری در نامه ای به مصطفی میرسلیم - موسس شركت تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایران خودرو- بار دیگر مخالفت خودرا با تولید سواری دیزلی اعلام و دلیلهای این تصمیم را برشمرد.
درخواست ایران خودرو برای حذف گردنگیر نصب فیلتر جذب ذرات معلق
اما این تنها تلاش ایران خودرو برای دستیابی به اهدافش بدون توجه به الزامات زیست محیطی نبود. این شركت این دفعه سراغ یكی از مواد قانون هوای پاك رفت كه مربوط به لزوم نصب فیلتر دوده بود.
استفاده از فیلتر دوده برای خودرو های دیزلی در ایران علاوه بر مصوبات دولت در سال های ۹۳ و ۹۵، برمبنای بخشنامه های ماده ۲ و ماده ۸ قانون هوای پاك از شروع سال ۱۳۹۶ الزامی شده است اما شهریورماه امسال مدیرعامل شركت ایران خودرو دیزل طی نامه ای از اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری - درخواست حذف گردنگیر نصب فیلتر جذب ذرات معلق(DPF) روی خودرو های دیزلی را تا زمان رفع تحریم های ظالمانه كرده بود كه سوژه از طرف معاون اول رئیس جمهور جهت بررسی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست ارجاع شده بود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در واكنش به این درخواست اظهار نمود: از نظر محیط زیست حذف این قطعه مضر است.
مهرماه سال جاری اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهوری - در پاسخ به نامه عیسی كلانتری - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - اعلام نمود كه با عنایت به شرایط تحریم این مساله بررسی و برای مدتی مجوز صادر شود اما با مخالفت های سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت جهانگیری باردیگر اظهار نمود كه اصل بر استفاده از فیلتر دوده در خودرو های دیزلی است ولی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا در جلسه ای با حضور مسئولان ذیربط این درخواست شركت ایران خودرو دیزل را مورد بررسی قرار دهند.
پس از برگزاری جلسات كارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست همچنان مخالف حذف «فیلتر دوده» روی خودرو های دیزلی است و وزارت بهداشت نیز به دولت اعلام نموده است كه با حذف «فیلتر دوده» همچنان مخالف است.
آغاز پیش فروش خودروی یورو۴ برخلاف قانون هوای پاك
چندی پیش عیسی كلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - در نامه ای خطاب به رضا رحمانی - وزیر صنعت - اعلام نمود كه شركت های خودروساز باید حداكثر تا آخر سال جاری با ارائه مدارك لازم تاییدیه انطباق با استاندارد آلایندگی یورو ۵ را برای تمامی محصولات خود از سازمان محیط زیست دریافت نمایند. در غیر این صورت این سازمان از شروع سال آینده از تولید و شماره گذاری محصولات یورو ۴ جلوگیری خواهدنمود اما ۲۳ آذرماه پیش فروش چهار محصول یورو ۴ خودرا برای سال ۹۹ شروع كرد.
در واكنش به این اقدام مهدی میرزایی قمی - رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست - در نامه ای خطاب به مقیمی - مدیرعامل شركت ایران خودرو- اصرار كرد كه در صورت پیش فروش این خودرو ها، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری قانونی را در دستور كار خود قرار خواهد داد چونكه بر طبق ماده چهار قانون هوای پاك پیش فروش محصولات یورو ۴ برای سال آینده ممنوعست و خودروسازان می بایست پیش از هرگونه مبادرت به فروش یا پیش فروش نسبت به ستاندن مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام نمایند.
شركت ایران خودرو در پاسخ به این نامه طی اطلاعیه ای اعلام نمود: ایران خودرو محصولات تولیدی خودرا برمبنای جدول زمان بندی كه سازمان های ذی ربط تعیین كرده اند، ارتقا خواهد داد و بر حسب تكالیف قانونی، محصولات یورو ۵ یا هر استاندارد دیگری تولید و عرضه خواهدنمود.
در حالی این سخنان مطرح می شود كه بگفته اشجعی ۵۰ درصد خودرو های یورو ۵ تولید داخل در آزمون های تطابق تولید رد شده اند و این نشان میدهد كه این محصولات یورو ۵ بویی از این استاندارد نبرده اند.
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس سازمان محیط زیست در ابتدای كار خود در این سمت اعلام نمود كه با تمام توان در جهت اجرای قانون هوای پاك تلاش می كند.
معاون رئیس جمهوری با تاكید بر این مساله كه حاكمیت باید تكلیف خودرا با زیاده خواهی بخش صنعت مشخص نماید، اشاره كرد: باید مشخص شود كه مملكت نوكر صنعت است یا صنعت در خدمت مردم است.
اما بعد از گذشت دو سال مواضع كلانتری بگونه ای شده كه وی در آخرین اظهارنظر خود اعلام نمود: «زورمان به خودروسازان نمی رسد. اگر قرار بر تولید استاندارد موتورسیكلت و خودرو ها باشد باید كارخانجات را تعطیل نماییم و در این صورت میلیون ها نفر بیكار می شوند.»
حال این پرسش مطرح می شود كه چنین موضع گیری از طرف معاون رئیس جمهوری آیا موجب افزایش زیاده خواهی های خودروسازان نمی شود؟
منبع: خشكشوئی آنلاین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب