تعیین تكلیف پایانه جدید شرق به یك ماه آینده موكول شد
اختلاف نظر درباره كاربری پایانه جدید شرق
خشكشوئی آنلاین: اعضای كمیسیون حمل و نقل عمران شورای شهر با حضور چهار نفر از معاونین شهردار تهران در جلسه ای، سوژه تغییر كاربری پایانه جدید شرق را بررسی كردند؛ اما با عنایت به ارائه پیشنهادات جدید مقرر شد تا بازبینی هایی در طرح این پایانه ایجاد شود و نهایتا در هفته ابتدایی بهمن ماه، در مورد كاربری این پایانه تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، عصر روز گذشته جلسه اعضای شورای شهر تهران با مسئولان شهرداری پیرامون تعیین تكلیف پایانه شرق و بررسی پیشنهاد شهرداری در خصوص تغییر كاربری این اختتام به یك فضای تفریحی انجام شد و در ابتدای این جلسه مهندس صبوری معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در تشریح خاصیت های ترمینال شرق فعلی با اشاره به اینكه این ترمینال در مساحتی حدود 4 هكتار از سال 60 فعال است، اظهار داشت: حدودا در شلوغ ترین زمان تردد، این پایانه نسبت به سامان دهی حدود 15 هزار نفر اقدام می كند و در كل 179 اتوبوس فعال می باشند.
وی با اشاره به اینكه در سال 93 در ترمینال شرق، 18 هزار و 655 مسافر در روز جابجا می شدند امادر سال 97 این تعداد به حدود 12 هزار نفر رسید، اظهار داشت: بطور كل پایانه شرق تنها به دو میلیون و 460 مسافر خدمت رسانی می كند و در كل سرویس پایانه روزانه 179 اتوبوس است و باید اعلام نماییم كه در ضمن سالهای اخیر پایانه شرق با كاهش 37 درصدی حجم مسافر روبرو بوده است.
صبوری با اشاره به اینكه پایانه شرق در منتها الیه خیابان دماوند قرار دارد و تنها به دو استان مازندران و گلستان مسافر اعزام می كند اظهار داشت: زمین این ترمینال متعلق به شهرداری نیست و ما 40 سال است كه در این زمین كه متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است، میهمان هستیم.
وی با اشاره به اینكه از سال 96 فرآیند راه اندازی پایانه جدید شرق متوقف شده است، اظهار داشت: ترمینال جدید در بالاترین نقطه توپوگرافی سرخه حصار است و یكی از اشكالات پایانه جدید این است كه مردم باید هزینه اضافه پرداخت كنند. تا به این پایانه برسند. چونكه نه مترو و نه سیستم اتوبوس رسانی برای رسیدن به این پایانه داریم.
صبوری با اشاره به اینكه پایانه جدید در كنار یك بیمارستان قلب و شهرك مسكونی زیتون قرار دارد و هیچ گونه بافت خدماتی و اتصالاتی به شهر ندارد، اظهار داشت: یكی از اشكالات راه اندازی پایانه جدید این است كه دروازه ورودی و اصلی شهر تهران را مخدوش می كند و بلایی كه بر سر میدان آزادی به سبب وجود اتوبوس های مسافربری گوناگون آوردیم در اینجا نیز رخ می دهد.
وی در مورد فضاهای پیش بینی شده برای این ترمینال اظهار داشت: ساختمان اصلی ترمینال 25 هزار متر است كه 70 درصد آن ساخته شده، پاركینگ 34 هزار متر است كه حدود 75 درصد عملیات عمرانی آن تكمیل شده و این در حالیست كه محوطه سازی 90 درصد و كانال سرخه حصار نیز صد در صد پیشرفت كرده. اما در مورد راه اندازی تصفیه خانه و انشعابات تاسیساتی تنها 40 درصد رشد فیزیكی داشته ایم و در مورد راه اندازی ایستگاه آتش نشانی، اورژانس و غیره نیز هنوز عملیاتی انجام نگرفته است.
صرف 44میلیارد تومان برای هر اتوبوس در پایانه جدید شرق
صبوری با اشاره به اینكه دسترسی مردم به ترمینال جدید شرق در حاله ای از ابهام قرار دارد اظهار داشت: این ترمینال 8 كیلومتر با سیستم بی آرتی فاصله دارد و برای اتصال این پایانه به مترو نیز باید 4.4 كیلومتر مترو راه اندازی شود و مجموعا باید بگویم كه اعتبار مورد نیاز برای تكمیل این پروژه 7 هزار و 500 میلیارد تومان است كه اگر این رقم را به 170 اتوبوس فعال درترمینال تقسیم نماییم می بینیم كه شهرداری تهران می خواهد برای هر اتوبوس حدود 44 میلیارد تومان هزینه كند و آیا در شرایط فعلی مالی شهرداری این كار درستی است؟
صبوری اضافه كرد: پارك سرخه حصار با 660 هكتار مساحت، به مدت 30 سال در اختیار شهرداری تهران گذاشته شده است و می توانیم با یك ساماندهی درست و با استفاده از ظرفیت محل ترمینال شرق جدید، این مجموعه را به یك مجتمع فرهنگی و فراغتی بزرگ در شرق تهران تبدیل نماییم و بعنوان یك مركز توریستی فعال باشد.
ساخت پایانه های بزرگ 50سال پیش منسوخ شده
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، در ادامه یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، در دفاع از پیشنهاد شهرداری در خصوص تغییر كاربری پایانه اظهار داشت: یك واقعیت در جامعه این است كه تقاضا برای حمل و نقل عمومی جاده ای به شدت كاهش یافته است. به شكلی كه در گذشته حدود 60 درصد سفرها با اتوبوس و قطار انجام می گرفت؛ اما در ده سال اخیر این عدد به زیر 20 درصد رسیده است و مردم بجای آن كه با قطار و اتوبوس سفر كنند ترجیح می دهند كه با خودروی شخصی سفر كنند و این مساله سبب شده كه راننده ها به دنبال مسافر بگردند.
وی با اشاره به اینكه این روش ساخت ترمینال های بزرگ در دنیا منسوخ شده است، اشاره كرد: یعنی بجای این كه همه مسافرهای مثلا شهر اصفهان، را به جنوب تهران بكشانیم می توانیم با یك روش آنلاین مسافر و اتوبوس را به هم برسانیم، نه این كه آغاز به ساخت ترمینال های بزرگ نماییم.
حجت با بیان این كه ترمینال جدید شرق عیوب زیادی دارد؛ اما یكی از حسن های آن این است كه بسیار مدرن ساخته شده به شكلی كه شیوه اش شبیه بخش های ترانزیت فرودگاهی است و تنها كسی كه بلیط دارد می تواند وارد پایانه شود؛ در تشریح عیوب پایانه جدید شرق اظهار داشت: اگر بخواهیم ترمینال را به محل جدید منتقل نماییم مطمئن باشید كه تاكسی های بین شهری به محل جدید نمی آیند؛ چونكه دسترسی آنها به مسافر كاهش پیدا می كند و به احتمال زیاد تاكسی ها و مسافربرهای بین شهری در كنار خیابان می مانند.
وی با اشاره به اینكه احتمال دارد اتوبوس ها بیشتر از گذشته مسافرانشان را از دست بدهند، اظهار داشت: طبق قانون ساخت این ترمینال ها بر عهده شهرداری است؛ اما تامین اعتبار آن بر عهده دولت می باشد و منطقی نیست كه از اعتبار شهر برای وزارت راه، ترمینال بسازیم. مضاف بر این كه وزارت راه در اداره این ترمینال ها وكار اجرایی با شهرداری همراه نیست.
در ادامه محمد علیخانی رئیس كمیسیون حمل و نقل شورای شهر با بیان اینكه در قانون پیش بینی شده كه شهرداری ها باید ترمینال هایی در شرق و غرب و شمال تهران بسازند و اعتبار آن باید از طرف سازمان برنامه و بودجه تامین گردد، اضافه كرد: حالا هزینه های ساخت این ترمینال نیز باید جزء طلب شهرداری از دولت محاسبه شود.
در ادامه عبدالهی یكی از كارشناسان كمیسیون حمل و نقل شورای شهر نیز با بیان این كه در ماده ابتدایی لایحه قانون راه اندازی ترمینال های مسافربری در داخل شهر تهران، اعلام شده كه ساخت پایانه در شرق، غرب و شمال تهران بر عهده شهرداری ها است، افزود: بر همین مبنا از دهه 60 ساخت ترمینال شرق شروع شد و در دهه 70 نیز مطالعات اولیه بر اساس 120 هزار مسافر در روز و در 30 هكتار شروع شد كه نهایتا در دهه 90 عملیات ساخت این ترمینال آغاز؛ اما در سال 96 این عملیات متوقف گردید.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون در مورد مالكیت این زمین ابهام وجود دارد، اظهار داشت: مالكیت این زمین بین ستاد اجرایی و بنیاد 15 خرداد است كه بنظر می رسد باید این مشكلات را حل نماییم و چه بخواهیم این فضا را به ترمینال و یا به مركز تفریحی تبدیل نماییم باید مسأله مالكیت آن حل و فصل شود.
ساخت نصف متروی پایانه شرق
الحاق كاربری های فرهنگی به پایانه جدید شرق
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان این كه من نسبت به بعضی از صحبت ها اعتراض دارم اظهار داشت: در كشور ما به سبب سیاست های غلطی كه در مورد حمل و نقل و سوخت گرفته شده است الان شاهد آن هستیم كه بجای آن كه مسافران افزایش یابند، روز به روز تعدادشان كمتر می شود.
وی با اشاره به اینكه در یك دوره ای آمدند خودرو ها را با سوبسید و وام خودرو افزایش دادند، اظهار داشت: در همان دوره گازوئیل به سختی به اتوبوس ها داده می شد و خیلی از افراد به سمت مسافر كشی روی آوردند. بطوریكه الان ما باید در شهر تهران حداكثر 80 هزار تاكسی داشته باشیم اما می بینیم به صورت رسمی و غیر رسمی حدود 250 هزار خودرو در این بخش فعالیت می كند.
هاشمی با اشاره به اینكه به دنبال گران شدن بنزین باز هم حواسمان به تاكسی ها است بجای آن كه حواسمان به حمل و نقل عمومی باشد، اشاره كرد: من قبول نمی كنم كه بگوییم ترمینال جدید نمی خواهیم چونكه مسافرهایمان كم شده است. باید بگویم متاسفانه سیاست های خودرو محوری سبب شده كه توسعه حمل و نقل عمومی مورد غفلت قرار گیرد.
وی با اشاره به اینكه مسئولان شهرداری می گویند كه برای اتصال مترو به پایانه جدید شرق نیازمند تونل جدید هستیم، اظهار داشت: باید اعلام كنم كه از سال 86 سوژه اتصال مترو به پایانه شرق مطرح بود و حتی نصف تونل از ایستگاه فرهنگسرا تا میانه پارك سرخه حصار را خودم ساختم اما از آنجایی كه باید چند درخت قطع می كردیم تا مترو را به سطح زمین بیاوریم به شهردار اسبق عنوان كردم كه اگر دراین زمینه جدی هستید من كار را ادامه دهم و به نظرم حالا كمتر از 400 میلیارد تومان لازم است تا این خط تكمیل شود.
وی با اشاره به اینكه برخی كارشناسان می گویند كه ممكنست مخزن گازوئیل اتوبوس ها به جنگل ها نشت پیدا كند اظهار داشت: این چه حرفی است كه می زنید؟ خب مراقب باشید كه مخزن گازوئیل نشتی نداشته باشد و اگر بخواهیم كه این گونه فكر نماییم باید بگویم كه نگران همه نشتی های سوخت باشیم و به نظرم این ها دلیلهای قابل قبولی برای آن كه پایانه شرق جدید تغییر كاربری بدهد، نیست.
هاشمی با اشاره به اینكه یك چهارم فضای پایانه جدید شرق به ترمینال اتوبوس ها اختصاص دارد و می توان در مابقی فضای موجود كارهای فرهنگی، اجتماعی و تجاری انجام داد، اظهار داشت: چرا نسبت به تغییر كاربری اقدام نماییم. در صورتیكه می توان كاربری های جدید به پایانه اضافه نماییم و مطمئن باشید كه اگر قرار باشد متروی پردیس ساخته شود از این محدوده عبور می كند و در آن زمان این پایانه به شدت با افزایش مسافر روبرو می شود.
وی ادامه داد: می توانیم اهداف فرهنگی را در كنار ترمینال شرق ایجاد نماییم. و می توانیم هر كار فرهنگی كه مایل بودید را در پایانه شرق ایجاد كنید.
ساخت پایانه برای سرویس دهی به 2استان شمالی كشور
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، در ادامه محمد جواد حق شناس رئیس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، با بیان اینكه اساسا نام این ترمینال اشتباه گذاشته شده است، اظهار داشت: برای تهران سه ترمینال غرب و شرق و جنوب تعریف شده و این در حالیست كه ترمینال غرب، 12 استان و پایانه جنوب 15 استان را پوشش می دهد اما ترمینال شرق تنها برای دو استان شمالی كشور است كه بیشتر مردم ترجیح می دهند با خودروی شخصی از این جاده ها تردد كنند.
وی با بیان این كه بهتر است فارغ از تعصبات فردی و كمیسیونی به این مساله نگاه نماییم و ببنیم كه چه موضوعی حال شهر را بهتر می كند اظهار داشت: یك خانواده در شرق تهران باید حدود دو ساعت زمان بگذارد تا به غرب تهران برود تا یك ساعت در شهربازی و مراكز تفریحی غرب تهران سرگرم باشد. در صورتیكه سرخه حصار را می توان به قطب گردشگری شرق تهران تبدیل كرد.
حق شناس با بیان این كه منطقه 4 با یك میلیون جمعیت حتی یك سینما ندارد اظهار داشت: جنگل های 600 هكتاری سرخه حصار تا 30 سال در اختیار شهرداری تهران است و می توانیم یك مجموعه فاخر و بزرگ فرهنگی در این منطقه ایجاد نماییم.
وی با اشاره به اینكه ترمینال ها ربطی به شهردرای ندارند و به لحاظ حقوقی بر عهده وزارت راه هستند، اشاره كرد: چرا ما باید در این شرایط سخت مالی شهرداری پایانه ای را بسازیم كه تنها به دو استان سرویس می دهد و آیا این سوزاندن امكان فعلی نیست. در صورتیكه ما می توانیم فضای ترمینال جدید را به ایده های شهر خلاق تبدیل نماییم و می توانیم كاركردهای بهتری برای این محدوده داشته باشیم.
در ادامه محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینكه تجربه ترمینال جنوب و غرب نشان داده كه نمی توانید دریك فضایی كه مردم دغدغه رسیدن به اتوبوس و سفر را دارند، كار فرهنگی انجام دهیم؛ چونكه مردم برای پذیرش كارهای فرهنگی نیاز به یك زمان فراغت دارند كه نمی توان آنرا در فضای پایانه ای دنبال كرد.
رحمان زاده شهردار منطقه 13 نیز با بیان این كه مكان یابی پایانه شرق زمانی بوده كه اتوبان یاسینی وجود نداشت، افزود: ما از سرمایه گذاران مختلفی دعوت كردیم تا برای سرمایه گذاری به سرخه حصار بیایند اما آنها عنوان كردند به شرطی می آیند كه پایانه شرق جدید نباشد.
بازطراحی كاربری پایانه شرق جدید
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا در ادامه مصطفی كاظمی مدیر كل دفتر شهردار تهران با بیان این كه بنظر می رسد نیازمند یك بازطراحی هستیم اظهار داشت: با عنایت به بررسی های انجام شده با احتساب قیمت زمین هایی كه باید خریداری شود پایانه شرق نیازمند هزار میلیارد تومان است و آیا واقعا سلاح است كه در این شرایط مالی این كار صورت گیرد؟
وی پیشنهاد داد: حداكثر ظرفت مدت یك ماه كارشناسان كمیسیون های شورا و معاونین مربوطه در شهرداری یك بازبینی در مورد پیشنهاد پایانه شرق با محوریت سرمایه گذاری و تلفیق برنامه های حمل و نقل و فرهنگی عرضه كنند.
فرصت یك ماهه برای ارائه برنامه جدید
محمد علیخانی رئیس كمیسیون حمل و نقل با جمع بندی پایانی این جلسه اظهار داشت: بنظر می رسد پیشنهاد تلفیق و ادغام كاركردهای حمل و نقلی و فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد خوبی باشد كه بر همین مبنا كارشناسان و معاونین شهردار طی یك ماه آینده فرصت دارند تا بازبینی در طرح پایانه ی جدید شرق داشته باشند و این در حالیست كه سوژه را پیمانكار این پروژه باید تعیین تكلیف كند.
به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، در این نشست كه با حضور حبیب زاده رئیس كمیته عمران شورا، محسن هاشمی، علیخانی و 4 نفر از معاونین شهرداری تهران برگزار شد، مقرر شد كه تا هفته ابتدایی بهمن ماه پیشنهاد بازبینی شده شهرداری در مورد پایانه جدید شرق به شورای شهر ارسال شود و در جلسه آتی در مورد كاربری این پایانه تصمیم نهایی گرفته شود.
منبع: خشكشوئی آنلاین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب