الزامات تصویب برنامه سوم توسعه تهران از زبان محمد سالاری؛

برنامه سوم شهر تهران باید منعطف و غلتان باشد، ساختار سازمانی شهرداری برنامه محور باشد

برنامه سوم شهر تهران باید منعطف و غلتان باشد، ساختار سازمانی شهرداری برنامه محور باشد خشكشوئی آنلاین: رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در فرایند تصویب برنامه سوم توسعه شهر تهران باید الزاماتی همچون انعطاف پذیری، تحقق اعتبارات، شاخص های سنجش پذیری و مهیا ساختن بدنه برای پذیرش رویكرد برنامه محور در نظر گرفته شود.


به گزارش خشكشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، محمد سالاری رییس كمیسیون شهر سازی و معماری شورا در مورد الزامات برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر تهران اظهار داشت: در فرایند تصویب این برنامه باید به 4 نكته اساسی توجه كردكه البته در این برنامه تا حدودی به این موارد توجه نشده است.
وی افزود: اولین نكته انعطاف پذیری و غلتان بودن برنامه است.
سالاری در تشریح این مورد اظهار داشت: هم اكنون كشور ما در شرایط خاصی به سر می برد و مجموعه ای از تحریم ها به كشور ما تحمیل می گردد كه بطور قطع اداره كلانشهر تهران و تحقق ماموریت های مدیریت شهری تهران از این موارد تاثیر می پذیرد و با مشكل مواجه خواهد شد. بنابراین خیلی از برنامه ریزان شهری معتقدند ما در برنامه میان مدت و دراز مدت نمی توانیم همه احكام و پروژه ها را محقق نماییم و بگوییم در 5 سال آینده می توانیم به آن برسیم.
وی افزود: اعتقاد من بر این است كه اساسا برنامه های دراز مدت قطعی شده وجود ندارد و این پارادایم منسوخ شده است. امروزه برنامه ای برای مدیریت شهری مفید خواهد بود كه مجموعه ای از ماموریت های مهم در آن گنجانده شود، منعطف و پویا باشد و مبتنی بر مقتضیات زمانی و الزامات و محدودیت ها و فرصت ها بتوان اولویت ها را تغییر داد.
رییس كمیسیون شهر سازی و معماری شورا اظهار داشت: مدل تدوین طرح های توسعه شهری جامع و تفصیلی در كشور ما اشكالات و مغایرت های جدی با كشور های توسعه یافته دارد. آنها از طرح های توسعه شهری بلند مدت، مدت ها ست كه عبور كرده و به برنامه های غلتان رسیده اند و فرایند پیشرفت در حوزه فناوری های تكنولوژی و پارادایم های كسب و كار كه در فضای هوشمند سازی بروز و ظهور پیدا می كنند را مد نظر قرار داده اند.

مسئله دوم؛ آیا اعتبارات محقق می شود؟
محمد سالاری در ادامه اظهارات خود اظهار داشت: مسئله دوم اینست ؛ آیا اعتبارات محقق می شود؟یكی از اشكالاتی كه در برنامه 5 ساله و یا برنامه های سالانه وجود دارد این است كه مجموعه ای از احكام و ماموریت ها و پروژه ها را تصویب می نماییم اما در اصل به این مهم كه تحقق این احكام به چه میزان اعتبار نیاز دارد و اینكه آیا این اعتبارات محقق می شوند یا توجه نمی نماییم. در صورتی كه تغییر و تحولات، تورم و تحریم بر میزان منابع درآمدی و اعتبارات مورد نیاز احكام و ماموریت ها تاثیر می گذارد. در چنین شرایطی با رویكرد آرمانگرایانه برنامه ای تدوین می شود، غافل از اینكه می بایست منابع اعتباری برای پروژه ها پیش بینی شود و اینكه آیا این منابع محقق می گردد یا نه ؟
سالاری اضافه كرد: ابتدا باید حسابرسی مالی برای احكام و ماموریت ها صورت گیرد و بعد ببینیم ظرفیت تحقق پذیری پروژه ها را داریم! اگر منابع مالی مشخص نشود، شهرداری در فرایند تحقق برنامه ها به پروژه های دم دستی روی می آورد و دچار روزمرگی می گردد و در بین اجرای برنامه به ناامیدی دچار می گردند كه نمی توان برنامه را اجرا كرد.
این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان كرد: هم اكنون تغییر و تحولات در حوزه تكنولوژی و تبادل ارتباطات و پیشرفت علم آنچنان پیش می رود كه دیگر نمی توانیم به طور دقیق بگوییم در آینده چه كاری می خواهیم انجام دهیم. این در شرایطی است كه وقوع حوادث غیر مترقبه هم می تواند این برنامه ها را تحت تاثیر قرار دهد. امروز اپلیكیشن ها و استارت آپ ها موضوعی اثر گذار بر شهر هستند در حالیكه 5 سال پیش در این زمینه فكری نشده بود.
رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورا اظهار نمود: بنابراین در فرایند تصویب برنامه، این نظریه ها ابتدا باید به گفتمان و باور عمومی در شورا تبدیل گردد تا بتوانیم برنامه سوم توسعه شهر را با رویكرد غلتان تصویب نماییم. گرچه این ملاحظات جدی دیده نشده است.

مسئله سوم ؛شاخص های سنجش پذیری
محمد سالاری همینطور اظهار داشت: نكته سوم این است كه ما آماری قابل اعتنا در مأموریت های مختلف نداریم كه بدانیم برای مثال در حوزه كاهش آلودگی های زیست محیطی چه میزان از اهداف محقق شده است.
وی ادامه داد: اساسا شاخصی برای ارزیابی اینكه به چه میزان از اهداف برسیم وجود ندارد. بعنوان مثال طرح تفصیلی را در نظر بگیرید آیا آمار قابل اعتنایی در این زمینه كه باید مبتنی بر شاخص های كمی و كیفی باشد وجود دارد كه بر مبنای آن مشخص شود در آخر برنامه به چه میزان از تحقق آن خواهیم رسید؟

لزوم وجود ساختار سازمانی مبتنی بر رویكرد برنامه محور
رییس كمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: نكته چهارم این است كه ساختار سازمانی شهرداری تهران آیا رویكرد مبتنی بر برنامه محوری را بر می تابد؟
وی افزود: در شهرداری تهران معاونت برنامه ریزی شهرداری مسئول تدوین برنامه توسعه شهر تهران است اما آیا این معاونت در جایگاهی هست كه از معاونت های دیگر و سازمان ها و شركت های تابعه شهرداری در مورد اجرای برنامه و میزان تحقق آن پرسش كند؟ آیا می تواند این مجموعه ها را ملزم به اجرای برنامه كند؟ آیا مسئولین توسعه شهری آموزش لازم و مهارت لازم را برای نظارت بر فرایند اجرای برنامه دارند؟ چه ساز و كاری برای برخورد با زیر مجموعه هایی كه تابع برنامه نیستند تعریف شده است؟ آیا امروز اگر شهردار تهران دستور دهد و تصمیمی خارج از برنامه گرفته شود و پروژه ای اجرا شود كسی تاب مقاوت دارد؟
طبق گزارش دفتر سالاری، عضو شورای شهر تهران اضافه كرد: در دوره های گذشته با تصمیم شهردار و یا مدیران، پروژه هایی تعریف می شد كه نه تنها در اولویت برنامه نبوده اند بلكه حتی در برنامه توسعه شهر تهران هم تعریف نشده بودند. این در شرایطی است كه ظرفیت درآمدی، مدیران را به این سمت سوق می داد كه به سمت پروژه های زود بازده و نمایشی بروند. بنابراین سوالی كه در ذهن متبادر می گردد این است كه به چه میزان ساختار سازمانی شهرداری تهران به این برنامه محور بودن اجبار دارد؟ این بدنه كه در گذشته باوری به برنامه محور بودن نداشته و مدیران خویش را صاحب شهر و خلاق می دانستند آیا امروز برای این برنامه محوری آماده شده است؟این ها موازینی است كه در فرایند تصویب برنامه 5 ساله سوم شهر تهران باید رعایت شود و اصحاب رسانه و اربابان جراید باید این مهم را از مدیریت شهری مطالبه كنند.



1397/07/04
22:50:07
5.0 / 5
5017
تگهای خبر: آلودگی , توسعه , شهردار , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین