خسروپناه خبر داد
تشکیل ستاد سلامت در شورایعالی انقلاب فرهنگی
به گزارش خشکشوئی آنلاین، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به تشکیل ستاد سلامت در شورایعالی انقلاب فرهنگی، این اقدام را یک گام بزرگ و مؤثر در حکمرانی این حوزه عنوان نمود.
به گزارش خشکشوئی آنلاین به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در نشست ارائه گزارش تدوین سند ملی درمان های نوین و محصولات پیشرفته پزشکی به میزبانی میز تکنولوژی های جدید ستاد سلامت شورایعالی انقلاب فرهنگی مستقر در پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به تشکیل ستاد سلامت در شورایعالی انقلاب فرهنگی اشاره و آنرا یک گام بزرگ و مؤثر در حکمرانی این حوزه عنوان نمود.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به وجود چهار ستاد دیگر همچون ستاد علم و فناوری در شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد علت تشکیل ستاد سلامت که جایگزین کمیسیون سلامت شورا شده اظهار داشت: اعضای ستاد علم و فناوری عموما از اساتید علوم پایه یا مهندسی هستند که در حوزه سلامت تخصص زیادی ندارند. در این خصوص ستاد سلامت به صورت ویژه در جهت سیاست گذاری، راهبری و نظارت بر روند اجرای سیاستهای مصوب در حوزه سلامت فعالیت دارد. این ستاد و میزهای ذیل آن همچون میز فناوری های سلامت مسؤولیتی در حوزه تصدی گری و اجرا ندارند. امیدوارم اساتید بزرگوار که در این نشست حضور دارند، کمک کنند تا این ستاد در موضوعات مختلف اقدامات قوی و علمی را عرضه نماید و تخصصی تر عمل کند.
وی در مورد روند تدوین سند ملی درمان های نوین و محصولات پیشرفته پزشکی هم اظهار داشت: صرامی با حرکتی که به واقع یک جهاد علمی مخلصانه است زحمات زیادی در روند تدوین سند کشیده اند و در این مدت با همت عزیزان، کار سند با پیشرفت خوبی دنبال شده است. البته به نظر من هنوز پرسش هایی که مقرر است این سند به آنها پاسخ دهد، به صورت دقیق مشخص نشده است.
حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه باید دقیقا مشخص شود که این سند می خواهد به چه پرسش هایی پاسخ دهد، تصریح کرد: حکمرانی به صورت کلی، فرایندی است از سیاستگذاری تا نظارت برای حل پرسش ها. باید در ابتدا این پرسش ها مشخص شوند، سپس پاسخ هایی را با سیاستهای دقیق، شفاف و عادلانه عرضه دهیم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه ضمن اشاره به حوزه هوش مصنوعی اظهار داشت: هوش مصنوعی سه ساحت اصلی دارد. ساحت اول در ارتباط با دستاوردها و قابلیت های هوش مصنوعی در تشخیص، درمان، پیشگیری و شخصی سازی درمان است که اساسا باید در این حوزه ورود نماییم. ساحت بعدی که به نظر من ورود به آن ضروری نیست، مباحث فلسفی هوش مصنوعی است که بهتر است در اینجا از آنها پرهیز نماییم. بخش دیگر که باید به آن توجه کرد، اثرگذاری هوش مصنوعی در الگوریتم ها است. هوش مصنوعی مبتنی بر کد نگاری و الگوریتم های خاص است که قطعا بر نتایج آن تاثیر دارد. این بخش خیلی مهم است و اگر به این نکات توجه نشود، امکان دارد تأثیرات منفی بر نتایج در تشخیص و درمان داشته باشد. در نهایت، باید دقت کنیم که دقت بیشتری در این حوزه صورت گیرد.
او در آخر با قدردانی از تلاشهای سرکار، رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و از اعضای ستاد اظهار داشت: خبر خوبی که سرکار دادند اینست که پروژه سند هوش مصنوعی شروع شده و با همت ایشان و دیگر عزیزان بزودی به نتیجه خواهد رسید.
سخنران دیگر این نشست، حسن ابوالقاسمی دبیر ستاد سلامت شورایعالی انقلاب فرهنگی بود که در ابتدا نکاتی را در مورد روند تشکیل ستاد سلامت در شورایعالی انقلاب فرهنگی بیان کرد.
وی ضمن اشاره به اینکه از چند ماه پیش به ابتکار دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون سلامت در شورا تشکیل شده بود، اظهار داشت: آن کمیسیون حدود ۹ ماه فعالیت کرد و موفق شد مصوبات مهمی داشته باشد. این روند در نهایت، با حمایت های پزشکیان، حجت الاسلام خسروپناه و مرندی منجر به تشکیل ستاد سلامت بعنوان پنجمین ستاد در شورای انقلاب فرهنگی شد.
در ادامه چندین جلسه برای تدوین آئین نامه این ستاد برگزار شد و نهایتا امروز آئین نامه اجرایی آن ابلاغ گردید. وظایف ستاد در ۱۰ ماده تعریف شده که علاقمندان می توانند از راه سایت شورا در جریان این وظایف قرار گیرند.
وی در مورد ترکیب اعضای ستاد سلامت اظهار داشت: هشت عضو حقیقی از تخصص های مختلف (پزشکی بالینی، علوم پایه، داروسازی) جامعه پزشکی از مناطق مختلف کشور و چهار عضو حقوقی از شورایعالی انقلاب فرهنگی در این ستاد حضور دارند. رئیس ستاد، خسروپناه، دبیر شورای انقلاب فرهنگی و نایب رییس ستاد، مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی است.
دبیر ستاد سلامت شورایعالی انقلاب فرهنگی با قدردانی از تلاشهای فراوان خسروپناه برای تشکیل این ستاد خاطرنشان کرد: وجه تمایز این ستاد با سایر ستادها در اینست که با ظرفیت فرهنگستان علوم پزشکی کار می کند و پشتیبان اصلی آن، فرهنگستان علوم پزشکی است. جلسات این میز در کمیسیون سلامت برگزار می شد، اما حالا هم ادامه آن در ستاد سلامت فعالیت می کند تا ان شاءالله به نتیجه برسد.
پیشنهاد تشکیل کمیته های تخصصی برای صدور مجوزهای هوشمند تولید فرآورده ها و تجهیزات درمانهای نوین
رامین صرامی فروشانی هم در این جلسه به بررسی پیشنویس سند درمان های نوین ومحصولات پیشرفته پزشکی به تشریح علل تبیین پیشنویس این سند استراتژیک پرداخت.
صرامی اظهار داشت: مأموریت های میز، مأموریت های متنوع و کلانی است که بهره برداری از ظرفیت فنی و توانمندی های نخبگان را ایجاب می کند. در عین حال هم از لحاظ جایگاه حقوقی و هم به برکت حضور اساتیدی که در رأس این میز نشسته اند، ظرفیت بالایی دارد که می تواند خروجی های متنوعی برای نظام سلامت داشته باشد.
وی با بیان اینکه با ارتقاء کمیسیون سلامت به ستاد سلامت، جایگاه و اثربخشی تصمیمات میز تخصصی تکنولوژی های جدید سلامت هم ارتقا می یابد عنوان کرد: اعضای کمیته های تخصصی میز شامل کمیته فرآورده های پیشرفته پزشکی، کمیته تجهیزات تشخیصی و درمانی، کمیته فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، کمیته پزشکی شخص محور و پزشکی مولکولی، کمیته داروهای نوین و کمیته باروری و ناباروری با همفکری و نظرسنجی از صاحبنظران و اساتید انتخاب شده اند و جلسات کمیته ها هم با جدیت شروع شده است.
صرامی در ادامه ضمن اشاره به اینکه میز تکنولوژی های جدید سلامت به دنبال دستور خسروپناه در مورد تدوین یک سند بالادستی در حوزه درمان های نوین و محصولات پیشرفته پزشکی تشکیل شده به عرضه گزارشی مختصر از پیشنویس تدوینی سند پرداخت.
وی با بیان اینکه این پیشنویس که بعنوان درفت اولیه سند ملی درمانهای نوین و محصولات پیشرفته پزشکی قابل عرضه است عموما به کلیات پرداخته و احتیاج به چکش کاری هایی دارد که با همفکری اساتید و اعضای میز تخصصی صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: استاد خسروپناه تاکید نمودند که سند باید کوتاه بوده و خروجی ملموسی داشته باشد. ازاین رو ما این مورد را درنظر گرفتیم و همزمان به شکل موازی با تدوین سند مادر و بگونه ای که تدوین سند مخدوش نشود، بر مبنای بعضی از اطلاعاتی که از سند استخراج می نماییم در چارچوب چند ماده واحده در رفع سریعتر مشکلات توسعه فناوریهای نوین پزشکی تلاش خواهیم نمود. بعضی از این ماده واحده ها از بحث برانگیز بوده آنقدر که تردید داشتیم که بهتر است آنرا ابتدا در صحن مطرح نماییم یا در کمیته ها؟! در نهایت تصمیم گرفته شد که شجاعت به خرج داده و آنرا اینجا مطرح نماییم.
صرامی فروشانی خاطرنشان کرد: یکی از مسایل مهم، شناسایی قلمرو، توصیف مشکلات و چالش هاست که استاد خسروپناه تأکید کرده بودند که ابتدا باید مشکلات شناسایی شوند و سپس برای آنها چاره پیدا شود. ما در این خصوص مصاحبه هایی انجام دادیم که بخصوص مصاحبه با قانعی برای ما بسیار راهگشا بود و خطوط جدیدی را در ذهن ما ترسیم کردند. تمام نقطه نظرات اساتید ثبت و طبقه بندی شده است.
وی در تبیین یافته های بررسی انجام شده که در چارچوب پیشنویس سند عرضه شده اظهار داشت: برپایه این بررسی سه مانع عمده تبدیل دانش به فناوری در کشور ما قوانین ناکارآمد، مبهم و پیچیده، نظارت های دست وپاگیر و سخت گیرانه و تعدد مراکز تصمیم گیری هستند.
رئیس میز فناوریهای نوین ستاد سلامت شورایعالی انقلاب فرهنگی، خاطرنشان کرد: این مسایل در حوزه ای هستند که میتوان بر آنها تمرکز کرده و بعنوان راهکارهای پیشنهادی ارائه نمود. بعنوان پیشنهاد، میتوان یک مرجع و نهاد مستقل متشکل از نخبگان و فناوران ایجاد کرد تا مسئولیت صدور و ارزیابی قوانین و مجوزها را بر عهده بگیرد. به این ترتیب، به جای این که این مسایل در وزارت خانه ها و معاونت ها بررسی شود، در یک کمیته مستقل و متشکل از فناوران زیر نظر متولی قانونی بررسی خواهد شد.
صرامی فروشانی با تکیه بر اینکه این ایده جدیدی نیست و در کشورهای دیگر هم این مدلها با موفقیت آزمایش شده اند، تصریح کرد: برای نمونه، در زمینه ATMP در اروپا، کره جنوبی و ژاپن کمیته ها و نهادهایی آژانس هایی تشکیل شده که با استفاده از ساختار مستقل و تسهیل قوانین، روندها را سریع تر و موثرتر کرده اند.
وی توضیح داد: ما در کشوری زندگی می نماییم که برای تولید یک محیط کشت با مسایل و موانع نظارتی و استانداردهای گوناگونی روبه رو هستیم که مانع از پیشرفت سریع کار می شوند. همینطور در زمینه انتقال فناوری، تصور می کردیم که مثلاً چین بعنوان شریک نزدیک ما می تواند در این حوزه کمک نماید. اما در عمل ک، دیدیم که اولویت چین در همکاری ها، کشورهای دیگری هستند ولذا در انتقال فناوری و تأمین هزینه های بسیار بالای زیرساخت ها، مجبوریم که به توانمندی داخلی خود تکیه نماییم. اگر این قضیه را جمع و جور نماییم، با هم می توانیم یک ماده واحده داشته باشیم که در آن، ساختار و مرجعی مشابه آژانس های اروپایی برای صدور مجوزها پیشنهاد نماییم.
وی ادامه داد: بعنوان مثال در معاونت درمان، کمیته ای برای این مساله تشکیل شده که رویکرد خوبی داشته، اما هنوز این کار در مراحل ابتدایی است. هم اکنون، این کمیته فقط برای محصولاتی که پیش از سال ۱۴۰۲ تشکیل پرونده دارند یک فست ترک را تعریف کرده اند که منجر به ثبت سریعتر فراورده میگردد ولی این تنها مرحله مقدماتی است و در مرحله آخر است که باید زیرساخت ها و سایر موارد از لحاظ استاندارد GMP بررسی شوند. البته عملکرد خوب همین کمیته در نهایت سبب شده که حداقل چهار محصول ثبت شوند که قبلاً حتی اسم آنها هم مطرح نمی شد.
رئیس میز فناوریهای نوین ستاد سلامت شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: برای ارتقاء عملکرد این مدل کمیته ها، این نهادها علاوه بر استقلال، باید مجوز هوشمند صادر کنند. به این معنا که به جای این که اعطای مجوز یک فرآورده ژن درمانی یا سلول درمانی درست مشابه یک داروی استامینوفن و بد اساس ترجمه کلمه به کلمه FDA به انجام رسد، این مجوز باید هوشمند باشد یعنی باید نوع بیماری و نوع فناوری و تیم فناوران را همزمان مد نظر قرار دهیم. مثلاً، اگر بخواهیم مجوزی برای درمان سرطان با استفاده از ژن درمانی با ویروسی راصادر نماییم، باید بررسی نماییم که نوع بیماری و پروگنوز آن چیست. طبعا اعطای مجوز برای سلول درمانی برای یک بیمار با سرطانی پیشرونده و لاعلاج در مقایسه با سلول درمانی برای مقاصد زیبایی باید ساده تر باشد. علاوه بر آن نوع فناوری هم مهم می باشد.
وی ادامه داد: به صورت مثال صدور مجوز جهت استفاده از ژن درمانی با یک لنتی ویروس شاید به آسانی سلول درمانی همان ببماری نباشد. همچنین، باید به تیم فناور هم دقت کنیم بر مبنای آن به یک فناور دارای تجربه مجوز اعطا و به متخصص دیگر این مجوز تعلق نگیرد در حالیکه هر دوی این درمان ها برای یک بیماری هستند.
صرامی خاطرنشان کرد: در این فرایند اعطای مجوز هوشمند، همینطور باید ریسک فناورانه درنظر گرفته شود. برپایه مصاحبه ای که با استاد قانعی داشتیم همه این موارد باید مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت تأثیر مثبتی در اقتصاد سلامت کشور داشته باشند. یعنی اگر این اقدامات تاثیری در اقتصاد سلامت نداشته باشند، عملا به جایی نخواهیم رسید.
رئیس میز تکنولوژی های جدید سلامت ستاد سلامت شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ظرفیتهای بسیار بالایی در این عرصه وجود دارد که متاسفانه هنوز استفاده نشده است، عنوان کرد: یکی از این ظرفیت ها، درمان های جدید نظیر درمان های مطرح در سالویج تراپی (Salvage Therapy) است که برای بیماری هایی که در مرحله آخر قرار دارند، می تواند مفید واقع شود. این امکان وجود دارد که درمان هایی که هنوز کلیه مراتب اثبات کارآمدی را طی نکرده با حداقل مستندات برای چنین بیمارانی استفاده گردد که این امر می تواند به پیشرفت های بزرگی منجر شود.
صرامی خاطرنشان کرد: برای نمونه، در درمان سلول های سرطانی، اگر یک بیمار تنها سه ماه دیگر زنده باشد، میتوان از روش هایی بهره برد که در شرایط خاص امکان دارد موثرتر باشند. همینطور از مقررات در رابطه با اورفان دراگها (Orphan Drugs) در مواردی که تعداد بیماران بهره گیر از یک فرآورده محدود است، میتوان بهره برد که برای داروهای با تیراژ محدود طراحی شده است. در این شرایط، به جای صدور مجوز تولید برای هر تعداد ممکن، میتوان از مجوزهای محدود مقطعی و ظرفیت (Conditional) (Approval) بهره برد که در ابتدا شرایط سهلگیرانه تر باشد و پس از آن سخت گیری های بیشتری اعمال شود.
وی افزود: در نهایت باید از پیشنت فاندد (Patient Funded) برای رفع مشکلات مالی که در پروژه ها مشاهده می شود هم توجه داشته باشیم. برای نمونه، پروژه هایی که در فازهای اول و دوم موفق بوده اند، اما به علت کمبود منابع مالی، قادر به ادامه در فاز سوم نبوده اند. این مسئله می تواند بخصوص برای بیمارانی که توان مالی دارند مورد توجه قرار گیرد، بدون این که احتیاج به مارجین سود داشته باشیم بیمار تحت درمان در یک کارآزمایی بالینی حداقل هزینه های مرتبط را خود بر عهده گیرد.
صرامی ضمن اشاره به بحث ایجاد یک نهاد یا کمیته مستقل جهت ارزیابی و صدور مجوزهای در رابطه با تکنولوژی های جدید درمانی اظهار داشت: این نهاد می تواند تلفیقی از نمایندگان وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر ستادهای مرتبط مانند ستاد زیست فناوری یا هوش مصنوعی باشد.
وی ادامه داد: اعضای حقیقی این کمیته باید شامل متخصصانی باشند که در حوزه های مختلف فناوری فعال اند، نه صرفا دانشگاهیان. چونکه نگاه دانشگاهی مبتنی بر توسعه دانش است، اما تجاری سازی فناوری احتیاج به تجربه عملی و اجرایی دارد. این افراد می توانند از راه کمیته های تخصصی موجود، سندیکاها، انجمن های صنفی و علمی یا حتی فراخوان های عمومی انتخاب شوند.
به قول صرامی، قدرت و نقش این کمیته هم باید مشخص شود یعنی روشن شود که صرفا نقش مشورتی دارد یا در سطح تصمیم سازی فعالیت خواهند کرد یا حتی می تواند مجوزهای لازم را صادر کند که این مورد باید در جلسات تخصصی و با نظراساتید و متخصصان تعیین شود. محل استقرار این نهاد هم قابل بررسی است که زیرمجموعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری یا سازمان غذا و دارو یا انجمن های صنفی و علمی یا در قالب شورایعالی انقلاب فرهنگی و میز تکنولوژی های جدید سلامت باشد.
در نهایت، این پیشنهادها در چارچوب یک ماده واحده تنظیم خواهد شد که با نظرات و اصلاحات متخصصان به تصویب خواهد رسید.
در این جلسه رامین صرامی فروشانی، سعید سرکار، مصطفی قانعی، کیوان مجید زاده، مهدی حمیدی، روح الله درستکار، حسین رستگاری، سیروس زینلی، اردشیر قوام زاده، هومن کاغذیان، نادعلی منش و سرکار خانم میترا امین لو به سخنرانی پرداختند.
منبع: خشكشوئی آنلاین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب