در كارگروه كاهش آلودگی هوای تهران تصویب شد

تدوین ساز و كار جلوگیری استفاده غیرمجاز از كاتالیست برای ستاندن معاینه فنی

تدوین ساز و كار جلوگیری استفاده غیرمجاز از كاتالیست برای ستاندن معاینه فنی خشکشوئی آنلاین: کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران امروز انجام شد و برمبنای تصمیم گیری های انجام شده می بایست ساز و کار جلوگیری از استفاده غیرمجاز کاتالیست برای ستاندن برگه معاینه فنی تدوین شود. تکلیف شهردارهای استان بر تعویض کاتالیست خودرو های عمومی از دیگر مصوبات این جلسه بود.



به گزارش خشکشوئی آنلاین به نقل از ایسنا همزمان با ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک با شعار "هوای پاک، تعهد مسئولان، مشارکت مردم" بامداد امروز کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران به ریاست عبدالرضا چراغعلی - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران - و با حضور سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه، سایراعضاء کارگروه و نمایندگانی از تشکل های محیط زیستی استان در استانداری تهران تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت کیفیت هوای تهران از طرف دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران ارائه شد. بر این اساس تهران از شروع سال تا حالا ۱۵روز هوای پاک، ۱۸۹روز هوای قابل قبول، ۸۶ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۱۴روز هوای ناسالم برای همه گروه ها را در تجربه کرده است.

بر اساس گزارش مرکز پایش آلودگی هوای تهران در این جلسه، باتوجه به شرایط اضطرار آلودگی هوا از اوایل ماه جاری در دی ماه در مجموع ۲۹۸۰ واحد صنعتی در سطح استان تهران به صورت شبانه روزی پایش شدند و ۵۶۰ مورد دستور توقف فعالیت به واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی که پتانسیل آلودگی هوا را داشتند، ابلاغ گردید همین طور تعداد ۱۶۸مورد اطفا پسماندسوزی نیز طی این مدت در سطح استان تهران صورت گرفت.

طبق گزارش مرکز پایش آلودگی هوای تهران طی این مدت از ۲۵ مرکز معاینه فنی سبک و سنگین بازدید شده و دستور جلوگیری از فعالیت چهار مرکز نیز تا رفع کلیه نقصها صادر شده و این مساله در دستورکار کارگروه معاینه فنی قرار گرفته است. نظارت بر سوخت واحدهای بزرگ مقیاس و نمونه برداری هفتگی از سوخت این واحدها نیز از دیگر اقدامات انجام شده محیط زیست استان تهران در ضمن این مدت بود.

بر طبق این گزارش همین طور از جایگاه های نفت گاز و بنزین نیز نمونه برداری شد و برمبنای آنالیزهای انجام شده مشکلی از لحاظ مقدار گوگرد در این جایگاه ها نبوده و مقدار آن در حد استاندارد بوده است.

در ادامه این جلسه اعضای کارگروه به بیان گزارشی از با اهمیت ترین اقدامات اخیر دستگاه تحت مدیریت خود درباب کاهش آلودگی هوای تهران و مدعوین این جلسه و اعضای شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیستی استان تهران به بیان دیدگاه های خود بعنوان نمایندگان مردم پرداختند.

حسین مقدم - مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های شهر تهران - نیز در این نشست با اشاره به اینکه معضل عدم استاندارد قطعه های موثر بر آلایندگی خودرو یکی از مشکلاتی است که مردم و به تبع آن مراکز معاینه فنی نیز با آن درگیر هستند، اظهار داشت: شهروندان به سبب عدم استاندارد قطعات موثر بر آلودگی خودرو ها مانند کاتالیست، حسگر اکسیژن و انژکتور بین مراکز معاینه فنی و واحدهای تعمیرگاهی سرگردان هستند.

وی با اعلان اینکه قیمت کاتالیست استاندارد بسیار بالاست ولی در بازار به موازات آن کاتالیست های غیر استاندارد و بدون کارایی با قیمت بسیار پایین وجود دارد که برای شهروندان عادی قابل تشخیص نیست، اظهار داشت: باید این قطعات شماره استاندارد ملی داشته باشند تا بتوانیم قطعات غیر استاندارد را شناسایی نماییم.

محمودرضا طاهری - مدیرکل استاندارد استان تهران - در این جلسه درباب پروسه استاندارد کاتالیست خودرو ها اظهار داشت: زمانی که کالایی مانند کاتالیست خودرو ها مشمول استاندارد می شود الزاما باید زیرساخت های آن وجود داشته باشد.

وی با اعلان اینکه نخستین زیر ساخت برای کالایی که مشمول استاندارد ۹۰۰۱ است، وجود یک آزمایشگاه معتبر است، اظهارکرد: آزمایشگاه همکار در اردیبهشت امسال آماده شد و سازمان ملی استاندارد به سبب مصوبات یکصد و نهمین اجلاس شورای استاندارد در ۷ تیرماه استاندارد الزامی کاتالیست را آگهی روزنامه کرد و طبق قانون نیز تولید کنندگان شش ماه فرصت دارند تا تولیدات خودرا با استاندارد وفق دهند.

طاهری افزود: به همین دلیل از تاریخ ۷ دی ماه کاتالیست خودرو ها تنها با شرط دریافت پروانه استاندارد قابل تولید است و اگر پروانه استاندارد نداشته باشد سازمان ملی استاندارد می تواند این کالا را از بازار جمع آوری و با واحد تولید برخورد کند.

مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به اینکه تعدادی از واحدهای مجاز مراجعه و پروانه استاندارد دریافت کرده اند و برخی واحدها نیز اقدامی برای دریافت پروانه استاندارد نکرده و آدرسی هم از این واحدها در دست نیست، اشاره کرد: خواهشمندیم دستگاه های محیط زیست، صنعت، معدن و تجارت در صورت مواجهه با این واحدهای غیرمجاز به سازمان ملی استاندارد اعلام کنند تا برخورد قانونی با این واحدها صورت پذیرد.

عباس محمدی - مدیر گروه دیده بان کوهستان انجمن کوهنوردان ایران - نیز با اشاره به اینکه در شهری زندگی می نماییم که ورزش کردن در آن خطرناکست و این باید هشداری برای مسئولان باشد، اظهار داشت: چندین دهه است که در مورد آلودگی هوا صحبت می شود ولیکن یک سری مسائل بدیهی در این خصوص نادیده گرفته می شود.

وی با اعلان اینکه برمبنای آمار حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودرو ها در تهران است، اظهارکرد: این شهر ظرفیت این تعداد خودرو را ندارد و تنها راهکار به نظر من محدود کردن تردد خودرو ها در سطح شهر است.

محمدی افزود: باید وسایل حمل و نقل عمومی را توسعه و گسترش دهیم و با ممنوع و محدود کردن تردد خودرو ها بتوانیم شرایط را بهبود بخشیم.

سعید طهماسبیان - دبیر شبکه تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی استان تهران - نیز در این نشست با اعلان اینکه آلودگی هوا در تهران مردم را مسموم می کند اما برخی مواقع ناهماهنگی بین بخش ها افکار عمومی را بیشتر مسموم می کند، اظهار داشت: سطح مطالبه مردم درباب مسائل محیط زیستی خصوصاً آلودگی هوا بیشتر شده است و اگر پاسخگویی مطلوب نباشد، دغدغه و نگرانی مردم نیز بیشتر می شود.

وی افزود: باید واقعیات را به مردم گفت و پاسخ بهتری به افکار عمومی داد و این موضوعات را باید با سیاست و استراتژی قوی تری دنبال کرد تا آگاهی سازی واقعی اتفاق بیافتد.

سید آرش حسینی میلانی - عضو هیأت رئیسه و رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران - نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اگر ما در موضوع آلودگی هوا فقط به شهر تهران محدود شویم، ممکنست بقیه نقاط استان تحت تاثیر قرار گیرد، اظهار داشت: بدین سبب باید نگاه سیستماتیک و همه جانبه در بحث آلودگی هوا داشته باشیم و به جز تعامل، همکاری و مدیریت یکپارچه نمی توانیم بر آلودگی هوا غلبه نماییم.

وی با اعلان اینکه موضوع دیگری که در بحث آلودگی هوا مطرح است هدفگذاری روشن و مشخص برای طرح جامع کاهش آلودگی هوا است، اظهارکرد: اگر اهداف قابل سنجش و توسط دستگاه های مختلف قابل پیگیری باشد و در یک برنامه مشخص سالیانه در سه سطح ملی، استانی و شهری رصد شود طبیعتا در همین ایام گرامیداشت هوای پاک می توان یک گزارش رسمی درباب وضعیت آلودگی هوا و اقدامات صورت گرفته داد.

این نشست در آخر با جمعبندی نظرات اعضا و میهمانان چند مصوبه داشت.

بر این اساس قرار شد تا یک کمیته فنی ذیل کارگروه کاهش آلودگی هوا با مسئولیت اداره کل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران و با محوریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان درباب اجرا و بررسی میزان تحقق مواد قانون هوای پاک بصورت مستمر و هفتگی با حضور دستگاه های ذیربط تشکیل گردد همین طور اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران مکلف شد تا نسبت به اجرای استاندارد ملی قطعات در رابطه با احتراق و یا موثر بر آلایندگی خودرو ها اقدام نماید.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران می بایست ساز و کار جلوگیری از استفاده غیرمجاز کاتالیست برای ستاندن برگه معاینه فنی را تدوین کند. تکلیف شهردارهای استان بر تعویض کاتالیست خودرو های عمومی از دیگر مصوبات نشست امروز کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران بود.





منبع:

1399/10/30
00:00:44
0.0 / 5
1245
تگهای خبر: آلودگی , اتو , استاندارد , پارچه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
خشک شوئی آنلاین

laundrybox.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خشكشوئی آنلاین محفوظ است

خشكشوئی آنلاین

سفارش خشکشویی آنلاین